Designa en vinnande företagslogga

Designa en vinnande företagslogga

Loggan är företagets ansikte utåt och används på såväl produkter som reklammaterial. Det finns mycket att tänka på när du designar en företagslogga. Den måste vara lättläst och användbar, men även unik och representativ för företaget. Här kan du ta del av de bästa tipsen om hur du designar en logga.

Företaget logga, eller logotyp som den egentligen heter, är mycket viktig för att stärka varumärket. Loggan är ofta det första som konsumenter och kunder ser och därför måste den vara representativ, enkel att känna igen och visuellt attraktiv. Loggan används på företagets produkter såväl som marknadsföringsmaterial. Att designa en snygg och bra företagslogga är lättare sagt än gjort. Det finns mycket att tänka på och många val som ska göras. Färger, form och typsnitt är bara några faktorer som du måste ta hänsyn till. Loggan ska representera företaget och ska kunna växa med det. Här hittar du värdefulla tips för att designa slagkraftig logga för ditt företag.

Lättläst typsnitt

Valet av typsnittet är otroligt viktigt för att skapa en logga som representerar företaget. Ett av de grundläggande kraven är att skapa en logga som är lätt att läsa i både stort och litet format. En logga som inte går att läsa förlorar sitt syfte hur snygg den än må vara. Företagsloggan kommer att användas på dina profilprodukter och måste därför passa i alla storlekar. Vanliga profilprodukter som många företag väljer att trycka upp är pennor, muggar och nyckelband. Dessa och visitkort kräver att loggan är lättläst även i litet format. Större profilprodukter som flaggor för mässor, hoodies och tygpåsar har dock större loggor och kan därför även fungera även om loggan inte är så lättläst.

Unik design

Loggan måste vara unik och sticka ut ur mängden. Självklart kan du inspireras av andra snygga och välgjorda loggor, men undvik att kopiera dem. Skapa en logga som representera just ditt företag och inte någon annans. En unik design är dessutom lättare att känna igen.

Färgernas betydelse

Färgerna är en stor del av loggans design och bör vara representativa för företaget. Olika färger kommunicerar olika saker och därför bör du välja färger efter hur du vill att företaget ska uppfattas hos konsumenterna. Rött kan symbolisera lekfullhet och gult kommunicerar vänlighet. Tänk på att loggan även måste kunna användas i svartvitt.