Dina rättigheter som konsument på nätet

Dina rättigheter som konsument på nätet

Allt fler handlar på nätet, då detta både är ett billigare och smidigare sätt att köpa både varor och tjänster. Detta är särskilt bekvämt om man bor på landet och inte har tillgång till ett stort utbud eller om man har svårt att lämna hemmet. Man bör dock veta vilka regler som gäller vid internetköp.

Samma rättigheter som du har när du handlar i en fysisk butik, gäller även för handel på nätet. Om du köper något online har du alltså två års reklamationstid samt 14 dagars ångerrätt. Vid köp av vara gäller ångerfristen från den dag du tar hem produkten, medans ett köp av en tjänst gäller från dagen efter att avtalet börjar gälla. Läs om konsumentkreditlagen för mer information.

Ta reda på vad som gäller när du handlar online

För att få ett så bra grepp som möjligt om allt som styr vår e-handel, så kan du bland annat läsa dig till nödvändig information på Konsumenteuropas hemsida och ta del av olika tips och handla säkrare. De lagar som gäller när du handlar inom EU, gäller för samtliga EU-stater samt Norge och Island.
En vara som inte fungerar eller är felaktig, måste repareras eller bytas ut, alternativt ge dig pengarna tillbaka eller en rabatt. Här följer dock en liten lista på saker att tänka på.

  • Vid endast ett litet fel, är det inte säkert att du får pengar tillbaka
  • I vissa länder inom EU måste du meddela säljaren om felet senast 2 månader efter upptäckten
  • Säljaren måste alltid hitta en lösning

Om något går snett eller du till exempel handlar en vara till ett pris du anser felaktigt, ska du först vända dig till webbföretaget du köpte varan från. Om ni inte kan komma överens, så kan du vända dig till ARN – Allmänna Reklamationsnämnden eller Europeiska Konsumentcentret om du köpt en vara i annat EU-land. Om du har svårt att reda ut begrepp eller vill ha reda på mer, så kan du få gratis rådgivning hos kommunens ekonomiska rådgivare som har koll på juridiken. De kan exempelvis hjälpa till att skriva ett klagomålsbrev till ARN.

Spara kvitton och dokument

Ett viktigt moment är att alltid spara alla kvitton, även de som skickas digitalt, vilket många företag gör idag. Att även ha sitt kollinummer och ordernummer tillgängligt, är av stor vikt, då företaget enkelt kan spåra paketet om det har kommit på villovägar.